Saturday, February 19, 2011

Cita-Cita Gua...

Ok sempena persaraan Ronaldo Brazil ni..dgn mood msih sedey gua nak menambahkan kesedihan gua dgn menulis entri pasal cita-cita gua yg tak tercapai...sial btl frust gua mcm gua break first love...cita-cita gua masa zaman kanak2 dlu nak jadi pemain bola sepak profesional...gua nak jdi mcm Ryan Giggs...tp dalam hidup gua la..ada beberapa jek player yg btl2 aku minat...Ronaldo , Zidane , Figo dan Giggs .. 3 org midfielder dan sorg striker...Ronaldo , Zidane dan Figo penah dpt Pemain terbaik dunia...hanya Giggs jek yg xpnh dpt..wlwpn gua benci Manyu tp Giggs legend...dia pemain yg gua minat...pnh jadi idola gua msa kecik2..ble cikgu gua tanya ape cita-cita gua...gua selambe jek ckp nak jdi mcm Ryan Giggs..jadi pemain bola sepak profesional..tp tu sume angan2 yg tak tercapai disebabkn gua takde cable masa gua pgi selection utk KL...dan ble naik form 1 .. gua wat keputusan xkan jdi wakil sekolah...gua dah tawar hati...gua takde semangat...semangat gua utk main bola sepak hilang...gua frust mcm break first love...sume sbb gua takde cable...cuba pkir laa bape byk yg dorg dh bazirkn bakat...bkn gua nak ckp yg gua ni hebat..handal..atau pon bgus..tp klau xbgs hari2 kau kasi train msti akan jdi bgus...sbb gua percaya semua manusia lahir tuhan dh kurniakan bakat semulajadi..melukis kire bakat..main badminton kire bakat...menulis sajak..menyanyi..menari tu sume laa ada kaitan dgn bakat...cuma kite kne asah bakat th bg berkembang...xdek laa sia2 budak yg ade bakat tp takde peluang nak tonjolkan bakat...gua pnah rasa kne dumb laa dgn coach yg sebenar nak pilih player dari skolah dia..wlwpn skolah dia kne hanjing2 jek dgn skolah gua....mcm mane nak maju kalau ape2 pn msti kne guna cable...smpai bile pon takkan masuk piala dunia...gua start main bola sepak masa gua tadika yakni masa gua umur 6thn..tak kira laa bola tenis...botol air...bola sepak..bola takraw gua akan main2...gua gelecek...gua sepak..gua tanduk....gua naik darjah satu msa umur gua 7thn...gua dh mula main dgn budak2 sebaya abg gua...cuba bayangkan laa umur 7thn dgn bdn kecik join main bola dgn bdk umur 11thn ada yg dh skolah menengah...bayangkan umur 7thn dgn bdan kecik main ngan bdk umur 11thn ada yg sekolah menengah...gua kne main defender mmg sesuai laa posisi th...asik tercampak jek gua kne rempuh dgn dorg...tp bg aku itu sume tak jadi masalah...sbb minat aku..sbb kecintaan aku pda sukan bola sepak..smpai ada sorg jiran aku pnh ckp dgn mak aku...dan mak aku smpaikn dkt aku...

"Dak Udin ni kalau btl2 bleh berjaya ni mah"mcm th jiran aku ckp dgn mak aku...

aku bkn nak ckp aku ni power main bola..handal main bola tp ble ada org yg xske pasal bola puji korg ape prasaan kau...tp th sume dh jdi kenangan dan smpai skrg mak aku asik ulang ayat yg sama jek..bkn sbb nk bg aku smangat...tp sbb nak perli aku...main bola gila2 tp tak sampai mane...tp bg aku bermain bola sepak bnda yg paling gembira masa tu...main dkt atas padang yg berpasir dengan kaki ayam balik mmg mak aku bsing sebab rumah akan berdebu...tp ada tiang gol..bayangkan lah...balik jek skolah klau aku sekolah pagi msti dlm pkul 3 atau 4 masa th matahari btl2 terik aku dh tercegat dkt padang tu utk bermain bola sepak dgn kawan2 aku...tp skrg th sume dh jdi nostalgia bg aku sbb padang tu pn dh dimajukan menjadi kawasan perumahan...masa aku darjah tiga dlu ada pekse PTS klau xsilap aku..klau bdk2 darjah tiga ni lulus dengan cemerlang trus lompat masuk darjah 5..xpyh masuk darjah 4 .. masa th ade program motivasi dkt UM...sekolah yg anjurkn..ada sorg kire fasilitator th cabar sape yg berani jerit cita-cita dorg dh besar nnti...ada laa dalam 8 ke 10 org yg brani termasuk aku...ada yg nak jadi Doktor , Askar , Cikgu tp ble smpai aku...aku jerit kuat-kuat

"Cita-Cita Saya ialah ingin menjadi pemain bola sepak profesional mcm idola saya Ryan Giggs"

seluruh dewan tepuk tangan...aku pon bangga laa beb...dorg mcm support aku...mula dari saat th...aku niat dalam hati naik darjah 4 jek aku msti jadi wakil sekolah...dan masa pemilihan utk bola sepak aku terpilih..klau xsilap aku 4 org jek kot termasuk aku dari darjah 4 yg dorg pilih sbb alasan nak bgi darjah 5 dgn darjah 6...kau bayangkan laa aku sekolah rendah sume lelaki...sume minat main bola..persaingan sengit..klau selection utk wakil skolah sume pgi...masa darjah 4 aku dgn kawan2 aku dpt jdi reserve player...start naik darjah 5 ngan darjah 6 aku jdi first eleven...darjah 5 dgn darjah 6 laa aku dpt surat utk pgi selection wakil kl...dua kali bai gua kne tendang mcm anjing...msa tu tuhan jek tau perasaan aku...kau bayangkan lah...kalau aku xbgs nape dorg pggl aku dtg selection?dorg bg alasan bodoh sbb badan gua kecik..saiz badan tak sesuai...gua frust laa bai..klau nak saiz bdan besar...kau pgi laa pilih bdk sekolah menengah utk jadi wakil KL bawah 12thn...th baru kau dpt badan yg besar..tegap...bayangkan lah...ape perasaan korg klau korg dkt tpt gua...gua sedey beb...sbb th sume sbgai platform utk aku berjaya dalam bola sepak...aku yakin aku mmg akn terpilih bkn sbb aku ckp bsar...tp aku yakin...aku lgi bgs dari bdk skolah coach tu...4org dari sekolah aku pgi selection...sume tak dapt...ape sial mcm tu...xkan takde sorg pon yang bgs dari kitorg berempat tu...masa selection tu...coach tu suh buat mcm2...gelecek laa..sepak bola laa..free kick..speeding...corner kick sume aku boleh buat sbb aku dh buat bnda tu dari aku kecik...masa wakil sekolah aku penah gelecek dari tgh smpai keeper aku gelecek..aku bkn nak ckp bsar...tp itu kenyataan..if dari dlu ada BB , Iphone , Nokia or SE aku dah suruh cikgu aku rakam...tp dlu mane ade hp yg cggih..paling kuat pon motorola yg besar baling anjing leh mati tu...dan lepas tu..aku dh matikn niat aku..matikn cita-cita aku utk jadi pemain bola sepak..masuk form 1 aku lngsng xpgi selection wakil sekolah utk bola sepak..wlwpn sijil aku byk psl bola sepak....aku pon xtau mane aku letak sijil tu...sbb klau aku tgk sijil tu tbe2 aku jadi sedey..sebak....mcm2 prasaan yg xbgus utk kesihatan...ble dh lama sgt tak bersukan..badan aku naik mendadak..skrg aku dh keje dh aktif balik men bola sepak tp utk suke2...utk gelak2...sbb aku tau..main bgs mane pon dh takde makne...umur dh 24 bg aku dh terlalu lewat utk bermula balik dan disamping obesiti yg melampau...mmg takde peluang utk aku tnjukkan bakat aku...tp tak pe laa..dh mmg takde rezeki aku nak jadi pemain bola sepak profesional..Tp pesanan aku dkt FAM .. tolong jangan abaikan bakat2 muda yg terlalu mencintai sukan bola sepak...tolong...tolong..tolong laa bentuk dorg utk masa depan.....aku xnak ada bakat2 yg senasib mcm aku...bakat ilang mcm tu jek..xberguna..loser....

No comments:

Post a Comment